“Toegankelijk en helder contact, met een gezonde dosis humor.”

Matthijs*, een kandidaat van Fa-Brik, is onlangs een periode aan de slag geweest bij Best Western City Hotel de Jonge in Assen. Privé-omstandigheden hebben hem helaas doen besluiten om voorlopig te stoppen met het werk. We blikken terug met Ferry van Zalk, hotelmanager.

Kun je iets vertellen over de kandidaat die bij jullie aan het werk is geweest?

In november 2016 is Matthijs bij ons begonnen als klusjesman. In een hotel moet altijd wel iets gerepareerd of vervangen worden en Matthijs gaf aan graag te klussen. Al doende en in overleg met Fa-Brik en Matthijs kwamen wij erachter welke aanpak voor hem goed werkte. Zo was het belangrijk dat hij precies wist wát er moest gebeuren en in welke volgorde. Ook mochten we hem niet overvragen, want met werkdruk kan hij niet goed omgaan. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar in de praktijk hadden we hier al vrij snel een goede modus voor gevonden.

Hoe was het voor de kandidaat om bij jullie te werken?

Matthijs gaf aan ontzettend blij te zijn met zijn baan en deed zijn klussen met veel toewijding en enthousiasme. Hij vertelde dat hij afwisseling in zijn werk belangrijk vond, en daar hielden we rekening mee bij de klussen die we hem gaven. We zagen hem stralen en groeien in zijn mogelijkheden. Aan het begin was er wel eens een misverstand, maar dit vingen we op door heel duidelijke werkafspraken te maken.

Een Wajongere op de werkvloer, hoe is dat voor jou en je collega’s?

Wij vinden het belangrijk om diversiteit op de werkvloer te hebben en kansen te bieden. Om die redenen hebben we al meerdere Wajongeren bij ons aan het werk gehad. De ervaringen zijn overwegend positief. Voor de meeste jongeren betekent een baan een flinke opkikker. We zien hoe belangrijk het is dat zij zich gewaardeerd voelen, dat zij meedraaien in een bedrijf én in de maatschappij. Een pluspunt is ook dat collega’s zich ervan bewust worden dat sommigen minder vanzelfsprekend hun weg vinden op de arbeidsmarkt, maar dat je hen relatief makkelijk een eindje op weg kunt helpen. Dat wordt bij ons goed opgepikt: ook Matthijs werd opgenomen in het team.

Wat zijn jullie ervaringen met Fa-Brik?

Zoals gezegd hebben wij in ons hotel wel vaker Wajongeren aan het werk, maar Matthijs was de eerste die zó intensief begeleid werd. Mathijs werd wekelijks bezocht op het werk. De ene keer in het restaurant met een kop koffie, de andere keer tijdens zijn werkzaamheden waar hij kon vertellen over zijn klusjes.  Wanneer Matthijs of wij met een vraag zaten, zorgden de mannen van Fa-Brik altijd direct voor duidelijkheid.

Wat ik erg positief vind, was dat er ook goed gekeken werd naar ons als werkgever. Uiteraard komt de kandidaat op de eerste plaats voor Fa-Brik, maar wel zonder onze rol als werkgever en commercieel bedrijf uit het oog te verliezen: Wat kun je realistisch gezien van ons verwachten? Waar liggen de grenzen van onze mogelijkheden en verantwoordelijkheden? Ook dit soort vragen kunnen eerlijk besproken worden. En dat allemaal op een toegankelijke en ontspannen manier, met veel ruimte voor humor. Hierdoor voelden alle partijen zich op hun gemak.

(* Ter bescherming van de privacy van de kandidaat gebruiken wij niet zijn echte naam.)

Tekst: Kirsten Otten